Molnárné Ónodi Beatrix:

A nő GYES-en

Írásomat azoknak ajánlom, akik nemrég kezdték meg gyermekükkel a GYES időszakát. Gyakorlati megközelítést készítettem röviden életünknek e fontos időszakáról, és nem pedig elméleti jellegű dolgozatot. A sorok írója már túl van tíz év GYES-es időszakon, s élete legszebb éveinek tudja azokat. Négy saját és egy állami gondozott gyermeket nevel, és szeretettel készítette ezt a kis írást minden édesanyának.

1. Hogy néz ki kívülről? – Kollégák, átlagember nézőpontja a GYES-es nőről

2. Hogy látja a férj?

3. Hogyan látja a gyerek?

4. Hogyan látja a főszereplő, a nő?

5. A görbetükör helyett egy abszolút pozitív megközelítés

5.1. A GYES ideje otthon az életem része. Tíz év, amit úgy kell eltöltenem, hogy mindenki számára hasznos legyen. Tervezek szülni három-négy-öt gyereket, s erre a célra kiutalok magamnak X évet. Ez idő alatt:

5.2. Alapszabály: a GYES egy külön életforma, ha utána dolgozni kezdek, se előbb, se később arra módom nem lesz, amire az otthon töltött idő alatt volt. Elmúlik, helyrehozhatatlanul kiesik az életemből, ha nem töltöm ki értelmesen. Nagyon nyomatékozom a tervezést, a helyes önismeretet, mert e kettő nélkül nincs harmonikus személyiség, enélkül pedig vergődés az életem a GYES alatt és egyébként is, gyermekeim pedig egy életre megfogadják, hogy nekik nem lesz gyerekük, nem fognak annyit kínlódni, zúgolódni, mint az anyjuk.

5.3. Rendkívül igényes és sokrétű a követelményrendszer, ami az asszonyokkal szemben fennáll. Azt már tudjuk, hogy a férjünknek friss, üde feleségre, a gyerekeinknek olyan anyára van szüksége, akiből nem az életuntság, elkeseredés árad, aki nem érezteti folyton a gyerekekkel, hogy már hol lehetne, ha ezek a gyerekek fel nem tartanák.

6. Trükktár

6.1. Aki folyton csak lead, kimerül! Töltekezni kell tehát: délutáni szunyókálás félórácskára valamelyik gyerek mellett. Délelőtt 9-11 között általában a legnyugodtabbak a gyerekek. Ki kell ezt használni. Ez idő alatt lehet leülni tanulni, zenélni, olvasni, ki mit szeret. Kötelezővé tenném minden asszonynak ezt a kis időt önmagára fordítani, hiszen ez százszorosan megtérül: a szellemi-lelki töltődés kiegyensúlyozottságot ad, a gyerekek számára is pozitív példa: édesanya szeret olvasni, ő is könyvet vesz maga elé. Azok a gyerekek, akik önmagukban nem tudnak elfoglalkozni 30-40 percet, képtelenek lesznek egész életükben az önálló időtöltésre, kreatív gondolkodásra. Tolerancia mint alapkövetelmény: magánélete van édesanyának is, nektek is!

6.2. A lakásban rend-érzet van, ha legalább egy asztal és mellette lévő székek rendben állnak. Érdemes egy szobasarkot, vagy a konyhát, a gyerekek számára is érthetően tisztának hagyni, úgy kell a lakást tartani, hogy akármikor akárki bejöhessen. Étkezőasztalt azonnal evés után szedjük le! Letöröljük, egy kis vázába virágot teszünk, rendben a konyha. Főzés közben, amit elővettem, kivettem belőle az anyagot, vissza a helyére. Nincs disznóól még főzés közben sem az asztalon. Mindig figyeljem a kezem – sok energiát takarítok meg, ha azonnal elteszem, amit elővettem. A gyerekruhák nincsenek mind elől, ha amint piszkosan leveszem, beteszem a szennyestartóba. Asztalra még véletlenül se kerüljön ruha. Este kikészíteni a ruhákat gyerekenként a székre. Reggel nincs őrült kapkodás, a gyerek már 1,5-2 éves korától egyedül öltözhet (míg én még alszom).

6.3. Időbeosztásbeli könnyítés, lehetőleg egy napirendre hozni minden gyereket: hajnali szoptatás után nyolc körül mindenki reggelizik (én közben ott szoptatok), tíz körül pici gyümölcs a nagyoknak, tizenkettőkor mindenki ebédel (én ott szoptatok az asztalnál), a néhány tányért beteszem a mosogatóba, tiszta az asztal, csendes pihenő kettőig. Uzsonna mindenkinek, indulhat a délutáni séta, hat-hét körül mindenki vacsorázik, fél nyolckor minden gyerek már ágyban, tíz-tizenegy körül utolsó szoptatás, addig szabad a világ.

6.4. Ami munkát lehet (majdnem mindent), nyugodtan lehet a gyerekekkel együtt végezni, ők amíg érdekes, jönnek utánunk, később úgyis elmennek.

6.5. Nézzünk sokat tükörbe, fésülködjünk, öltözzünk csinosan otthon, hiszen fiatalasszonyok vagyunk, csinosak (gyerekeink számára a legszebbek).

6.6. Gondolatainkat, érzésvilágunkat alakítsuk abszolút pozitívra, „örömanyák vagyunk”, saját akaratból, boldogságból van gyermekünk, némi kis munkát jelent, de rengeteg sok jó élményt. Némi gondunk mellett remekül élünk, jut időnk olvasni, tanulni stb., s még gyerekeinket is tanítgatjuk sok mindenre. Imáinkban adjunk hálát az Istennek, hogy nőnek születtünk, hogy megosztotta velünk a teremtés misztériumát, hogy életeket bízott ránk. Néha álljunk gyerekeinkkel együtt a tükör elé, s örüljünk együtt, milyen szép kis család vagyunk!

6.7. Gyermekeink nevelését gyakran beszéljük meg férjünkkel, és félelmeinket, és gátlásainkat, csúf kudarcainkat hozzuk elő mindig imáinkban. Az imádkozási idő megléte egyébként is sarkalatos pontja az egész terhelési lehetőségünknek!

6.8. Ha végképp összecsap fejünk fölött a munka (bármily könnyen és gyorsan is megy már nekünk) mosolyogva kérjünk „néhány perces” segítséget férjünktől, s már előre fogadjuk el magunkban, hogy nem lesz jó, amit ő csinál, de jobb, mintha nem lenne. Szépen köszönjük meg!

Végezetül pedig sok szerencsét és boldogságot az élet eme otthon, gyermekeink mellett töltött időszakához, és kedvet kívánok a vidám GYES-es időszak hirdetéséhez is.


dugo@szepi_PONT_hu