Az Istenre jellemző hűséget (héb emet, Kiv 34,6) gyakran társítják a Szövetség népe iránti atyai jóságával (héb heszed). Ez a két egymást kiegészítő tulajdonság azt mutatja, hogy a *Szövetség egyszerre ingyenes ajándék és olyan kötelék, amelynek szilárdságát századok kipróbálták (Zsolt 119,90). Erre az Isten útjait össze foglaló kettős magatartásra (Zsolt 25,10) az embernek azzal kell válaszolnia, hogy maga is hasonlóvá válik hozzá; Istennek tartozó fiúi kegyeletének (*pietás) valóságát (*igazság) az bizonyítja, ha megtartja a Szövetség parancsait.

Az üdvösségtörténet során az isteni hűség rendíthetetlen marad, szemben az ember állandó hűtlenségével mindaddig, míg Krisztus az igazság hűséges *tanúja (Jn 18,37; Jel 3,14) nem közli az emberekkel a kegyelmet, amely őt egészen eltölti (Jn 1,14.16), és nem teszi képessé őket arra, hogy kiérdemeljék az élet koronáját, utánozva az ő mindhalálig való hűségét (Jel 2,10).

1. Isten hűsége. - Isten Izrael "sziklája" (MTörv 32,4): ez a név jelképezi rendíthetetlen hűségét, *szavainak igazságát, *ígéreteinek szilárdságát. Szavai nem múlnak el (Iz 40,8), ígéretei beteljesülnek (Tób 14,4). Isten nem hazudik, sem nem vonja vissza szavát (Szám 23,19), szándéka megvalósul (Iz 25,1) szájának hathatós szava által, amely nem tér vissza addig amíg misszióját nem teljesítette (Iz 55,11). Isten nem változik (Mal 3,6). Azért azt akarja, hogy választott jegyese is a tökéletes hűség kötelékével egyesüljön vele (Óz 2,22). E hűség nélkül nem lehet megismerni Istent (4,2).

Nem elég tehát dicsérni az egeket felülmúló isteni hűséget (Zsolt 36,6), vagy hirdetni ezt, hogy segítségül hívják (Zsolt 143,1), illetőleg hogy emlékeztessék Istent ígéreteire (Zsolt 89,1-9.25-40). Kérni kell a hűséges Istent, hogy hűséget kapjunk tőle (1Kir 8,56kk), és nem szabad többé istentelenséggel válaszolni az ő hűségére (Neh 9,33). Hiszen valóban csakis Isten tudja *megtéríteni hűtlen népét, ő tudja csak megadni nekik a boldogságot, kisarjasztva a földből azt a hűséget, amelyet teremnie kell (Zsolt 83,5.11kk).

2. Az ember hűsége. - Isten azt kívánja népétől, hogy legyen hűséges a Szövetséghez, amelyet szabadon újít meg (Józs 24,14); a papoknak különösen hűségeseknek kell lenniök (1Sám 2,35). Abrahám és Mózes (Neh 9,8; Sir 45,4) a hűség mintaképei, Izrael viszont a maga összességében a pusztai nemzedék hűtlenségének a nyomán jár (Zsolt 78,8kk; 36k; 106,6). Ott pedig; ahol valaki nem hűséges Istenhez, eltűnik az ember iránti hűség is; nem lehet számítani senkire (Jer 9,2-8). Ez a romlottság nem éppen Izrael sajátja, mert mindenhol érvényes a mondás: "Megbízható embert ki talál?" (Péld 20,6).

Izrael tehát, amelyet Isten tanújául választott ki, nem lett hűséges szolga: vak és süket maradt (Iz 42,18kk). De: Isten másik *Szolgát választott ki és elküldte reá Lelkét (Iz 42,lkk), megadta neki, hogy halljon és szóljon. Ez a választott hűségesen hirdeti az *igazságosságot, és a *próbatételek hatására sem válik hűtlenné *küldetéséhez (Iz 50,4-7), mert Istene az ereje (Iz 49,5).

1. Jézus hűsége. - Az így bejelentett hűséges szolga: *Jézus Krisztus, Isten Fia és Igéje, az igaz és hűséges, aki azért jön, hogy beteljesítse az Írást és Atyjának művét (Mk 10,45; Lk 24, 44; Jn 19,28.30; Jel I9,11kk). Őáltala váltja be Isten minden ígéretét (2Kor 1,20); benne a választottak üdvössége és dicsősége (2Tim 2,10); vele hívja az Atya az embereket az önmagával való közösségre; általa erősödnek meg a hívők *hivatásukban, és válnak hozzá hűségesekké mindvégig (1Kor 1,8k). Tehát Krisztusban nyilvánul meg Isten hűségének *teljessége (1Tessz 5,23k), benne szilárdul meg a hívő (2Tessz 3,3kk): Isten *adományai visszavonhatatlanok (Róm 11,29).

Nekünk Krisztus hűségét kell utánoznunk halálig tartó állhatatossággal, és az ő hűségére számítanunk, hogy vele éljünk és uralkodjunk (2Tim 2,11k). Mi több: még ha mi hűtlenek vagyunk is, ő hűséges marad, mert ha minket meg is tagadhatna, önmagát nem tagadhatja meg (2Tim 2,13); ma éppenúgy, mint tegnap és mindenkor az marad, aki (Zsid 13,8), az irgalmas és hűséges főpap (Zsid 2,17), akinek ajándékából bízvást járulhatnak a kegyelem trónusához (Zsid 4,14kk) mindazok, akik az isteni ígérethez való hűségükre támaszkodva fogyhatatlanul megőrzik a *hitet és a *reményt (Zsid 10,23).

2. Krisztus hívei. - A "hívek" kifejezés elég Krisztus *tanítványainak jelölésére: "Hívek" (= hűségesek) azok, akik hisznek (*hit) benne (Csel 10,45; 2Kor 6,15; Ef 1,1). Ez minden bizonnyal magában foglalja a lojalitás és jóhiszeműség természetes erényeit: a kereszténynek legyen gondja ezek művelésére (Fil 4,8). Továbbá jelzi azt a vallásos hűséget, amely Krisztus egyik legnagyobb előírása, megtartandó parancsa (Mt 23,23). Ugyanez jellemzi a Lélekben járó embereket (Gal 5,22), különösképpen pedig az apostolokat, Isten titkainak sáfárait (1Kor 4,1k; Lk 12,42), Megjelenik az élet apró részleteiben (Lk 16,1skk), és így az egész közösségi életben uralkodik.

Az újszövetségben ennek a hűségnek a lelke a *szeretet. Fordítva viszont ez a hűség a próbája az igazi szeretetnek. Jézus hangsúlyozza ezt a pontot: "Maradjatok meg szeretetemben. Ha parancsaimat megtartjátok, *megmaradtok az én szeretetemben, mint ahogy én is megtartom Atyám parancsát, és megmaradok az ő szeretetében" (Jn 15,9k; vö. 14,15.21.23k). János, hűségesen Krisztus leckéjéhez, igyekszik belevésni ezt "gyermekeibe", buzdítja őket, hogy "járjanak az *igazságban", vagyis a kölcsönös szeretet parancsához való hűségben (2Jn 4k), de nyomban hozzáteszi: "Ez a szeretet pedig azt jelenti, hogy Isten parancsai szerint élünk" (2Jn 6).

Ennek a hűségnek van fenntartva az a jutalom, hogy résztvehet az Úr örömében (Mt 25,21. 23; Jn 15,11). De ez a hűség küzdelmet követel a Kísértő, a Gonosz ellen, virrasztást és imádságot igényel (Mt 6,13; 26,41; 1Pét 5,8k). A végső időkben ez a hűség félelmetes próbának lesz alávetve: a szenteknek állhatatosságot kell tanúsítaniok (Jel 13,10; 14,12), ennek kegyelmét a Bárány *vérétől kapják (Jel 7,14; 12,11).

CS és MFL

-> Abrahám II I - ámen - bizalom 3 - csalódás III - engedelmesség II 3 - erények és vétkek 1 - gondviselés 2 - házasság ÓSz II 3; ÚSz I - házasságtörés - hit - hitetlenség I 2 - hitves ÓSz 2 - igazság - igazságosság - ígéretek - kegyelem II 1.2 - követni 1 - maradék ÓSz 3.4; ÚSz - Mária IV 2 - öröm ÓSz II 2 - példa - pietás ÓSz - próbatétel/kísértés ÓSz I 2 - puszta ÓSz I 2.3; ÚSz I 1 - remény - szeretet I - szikla 1 - Szolga (Isten Szolgája) II - szövetség - tanúságtétel - tévedés - türelem.


dugo@szepi.hu