Jézus keresztségének két következménye

I. A kérdés: miért kereszteltette meg magát a Názáreti Jézus?

Hitvallásunk szerint Jézus egyszerűen maga a Szent! Már Keresztelő János is tudta ezt, hiszen – a mai evangélium szerint (Mt 3,13-17) – ő mondja Jézusnak, aki Galileából, a szülőfalujából jött el a Jordánhoz, hogy Jánosnál megkeresztelkedjék: „Nekem van szükségem a te keresztségedre, és te jössz hozzám?” Jézus így válaszol neki: „Hagyd ezt most! Illő, hogy mindent megtegyünk, ami elő van írva.” Vagyis: teljesítsük, ami Isten akarata. Ha most azt kérdezzük, Jézus megkeresztelkedése milyen következményekkel járt a világ számára, talán azt is megtudjuk, hogy Jézus megkeresztelkedése miért Isten akaratának a teljesítése, ahogyan a mai evangélium mondja. Két következményre hivatkozom.

II. Jézus keresztségének két következménye:

1. Jézus kilép abból a névtelenségből, amelyben körülbelül harminc éven át szülőfalujában, a galileai Názáretben élt, és megjelenik a nyilvánosság fénykörében. Ezzel megkezdődik Jézus beszélgetése előbb Izraellel, majd az egész világgal; és éppúgy fordítva is: most kezdődik a világ dialógusa a Názáreti Jézussal. S a világtörténelemben senki sem váltott ki ekkora hatást, mint a Názáreti Jézus! Mégpedig sokféle vonatkozásban. Mindenesetre Jézus által a világ egészen új dialógushelyzetbe került, amely nemcsak akkor létezett, hanem ma is fönnáll. Éppen napjaink ateizmusának világméretű mozgalma bizonyítja, hogy a Názáreti Jézus által az egész világ kritikus kérdés-helyzetbe került, amely elől senki sem tud kitérni. Mit tartasz erről a Názáreti Jézusról? Milyen álláspontot foglalsz el vele szemben? Elfogadod üdvösségre vivő ajánlatát vagy elhárítod magadtól? Jézus megkeresztelkedése után nem lehetséges többé vele szemben és következésképp Istennel szemben sem semleges álláspontot elfoglalni. Ő itt van, és a világot állásfoglalásra kényszeríti.

2. Az evangélium azt mondja továbbá: Amint Jézus megkeresztelkedett és kijött a vízből„,megnyílt az ég…” Olyan kifejezés ez, amely „mitologikusnak” tűnik, ha nem hatolunk a mélyére. Mit jelent tehát ez a kifejezés „antropológiailag”, vagyis az ember szemszögéből vizsgálva? Új emberképre vonatkozik ez. Ha „az ég megnyílt”, ez azt jelenti, hogy nem csupán Jézus számára nyílt meg, hanem az embereknek is. Az ember itt úgy mutatkozik meg, mint olyan lény, aki nyitott az Isten transzcendenciája felé: Nem csúszik- mászik többé e világnak a földjén, hanem felemeli a magasba fejét, és fölfelé irányítja a tekintetét, az „ég” felé. Mert most már kiszélesedett az ember horizontja, és ismeri igazi dimenzióit és igazi rendeltetését. Ez az új antropológia Jézus keresztsége óta!

Forrás: Franz Mussner: Hören auf sein Wort


dugo@szepi_PONT_hu