Kinek gyónunk?

Természetesen elsősorban Istennek. Minden bűn ellene van, ót sérti meg, tagadja meg. Az Istenhez vezető úton minden bűn elhajlás, kanyargás vagy zsákutca. Súlyosabb eset, ha valaki visszafordul ezen az úton, s ellenkező irányban akar haladni. De az is bűn lehet, ha valaki megáll, tétlenkedik, elhanyagolja a „haladás” kötelezettségét. Újdonság a közgyónásban, hogy az eddigi „bűnkategóriák” közé („gondolattal, szóval és cselekedettel”) bekerült a „mulasztással” való vétek is. Jelezve, hogy nem elég csak a rosszat nem tenni, hanem a jót meg is kell cselekedni. „Nem elég útra lelni, Az úton menni kell” – ahogyan Váci Mihály mondja („Még nem elég” c. versében).

Istennek gyónunk tehát elsősorban. De gyónunk az egyháznak is, a testvérek közösségének a szentmisében. Minden bűn ugyanis az egyházat is sérti, hátráltatja, még a legtitkosabb „magánbűneink” is. Hiszen az egyházban egy test tagjai vagyunk. „Ha szenved az egyik tag, valamennyi együtt szenved vele, s ha tiszteletben van része az egyik tagnak, vele örvend valamennyi” (1 Kor 12, 26.). Ez a bűnök vonatkozásában is érvényes. Sőt az Isten ellen való vétek legtöbbször közvetlenül testvérünket bántja. „Aki azt állítja: Szeretem az Istent, de felebarátját gyűlöli, az hazug” (1 Jn 4, 20). Ezért nem elég csak Istennel kibékülnünk, ki kell engesztelődnünk testvéreinkkel is.

A bűnöket csak Isten bocsáthatja meg. Mindenestül az ó kegyelme, hogy megszabadulhatunk bűneinktől. Bánatunk ugyan feltétele a kiengesztelődésnek, de a megbocsátásban is Isten a kezdeményező. Ezért az „Irgalmazzon nekünk a mindenható Isten” kezdetű imádságban már csak őt szólítjuk, míg előbb kértük a Boldogságos Szűz, az angyalok és a szentek, valamint a jelenlévő testvérek segítségét is, hogy imádkozzanak értünk.

Nem szabad összetévesztenünk a misében mondott gyónást (közgyónást) a személyes, egyéni, szentségi gyónással. Továbbra is érvényben van az az egyházi parancs, hogy akinek ún. halálos bűne van, ne áldozzon a bűnbocsánat szentsége nélkül. De akinek nincsen biztos halálos bűne, az a kisebb bűneitől megtisztulhat a közös bűnbánatban, sót magában a szentmisében, a szentáldozásban. Így – halálos bűn nélkül – lehetőleg minden napon járuljunk az Úr asztalához.

A gyümölcsözőbb, békésebb, kiengesztelődött részvételt munkálja a közgyónás a szentmise elején. Felszítja szeretetünket Isten és testvéreink iránt.


dugo@szepi_PONT_hu