Úrnak nevibe kezdetik az Rodoaldus királfinak históriája,
szakasztott úgyan, valamiképpen megírta vala az Istennek
tiszteletreméltó szolgája Bertholdus frátör az ő krónikájában
pag. Az Üdvösségnek tizenötödik saeculumában uralkodék Luceria
országában Boldizsár királ, fia ama híres Blasiusnak, aki mind
a világnak közülakaratjából a >>két-karddal-hadakozó<<
melléknevet viselé, mivelhogy fölös háborúkban tőn tanúságot
bátorságáról és karjainak erejéről és föl vagyon jegyezve
róla, hogy halálos ágyán sem bocsátotta ki kezéből a kardot és
utolsó órájában kinyilvánította, hogy több időt töltött a
csatatéren, mint a palotájában és többször hált a puszta
földön, mint királi nyoszolyájában. Ennek a harcos
fejedelemnek volt a fia Boldizsár királ. Ki is jámbor irtózással
gondolt a durva fegyverek zajára és tökéletes gyűlölettel
gyűlölte a háborúnak véres szerszámit, amikre az anyák félelemmel
gondolnak. A tiszteletreméltó Boldizsár királ a békességnek
munkáiban lelé örömét és bóldogsága az vala, ha a fölséges
Úristennek szolgálhatott. Számtalan monostor és templom
hirdette emez istenfélő királnak bőkezűségét, aki legjobban
kedvelte a bóldog Szent Ferenc Atyának kissebb Fijait és
Szent Klára asszonynak leányait. A frátereknek a királi palota
mellett rendölt kolostort, amelynek oratoriumában minden
reggel a szent Misse áldozatnál ő maga szolgált a superiornak,
frátör Felixnek. Ó valóban bóldog ország, melynek uralkodója
meghajtja térdét a királoknak Királa előtt! Ó bóldog
nemzetség, akinek fejedelme az Úrnak szolgál! Miképpen
meg vagyon írva a zsoltároknak könyvében: Uram, az te erődben
vígad a királ és szabadításodon fölötte igen örvendez. Psalm.
20, 2. Ez a jámbor szívű királ fölöttébb kedvelé a
tudományokat és a hét szabad művészeteket is és késő agg
napjaiglan nem szűnék meg a hajdankori böltsek írásainak
gyakor forgatásától. Fölös embereket tarta sóldjában a híres
Itáliának túdós városaiban, akik drága foliánsokat
vásárolnának bibliothékája számára. Drágaságos könyveit a
leghíresebb mestereknek festményeikkel ékesítteté és
számolatlan aranyakkal édesítgeté udvarába ama kornak nagyhírű
túdósit. A poétákat is szerette, mert jól tudta, hogy a
böltsesség gyakorta nyilatkozik a vatesek verseiben és az
isteni Virgiliusból hatezer verset tudott könyv nélkül. Maga is
szerkesztett egy kommentáriust a negyedik eclogáról,
amelyikben Urunk születését jövendölte meg a szűzi életű
költő.
Ilyen nagy fejedelem vala Boldizsár királ. Böltsességének és
jámborságának híre bejárta a keresztyén nemzeteket és
mindenütt magasztalták nevét és bóldognak mondották az
országot, amelynek ilyen királa van. Boldizsár királ pedig
bóldogtalan vala és orcáját állandó szomorúság árnyékozá be.
Az ő szomorúságának oka pedig Rodoaldus királfi vala, a jámbor
ősz királnak egyszülött gyermeke.
Rodoaldus királfit a mindenható Úr Istennek kegyessége bőv
áldásokkal terhelte. Testét szépséggel ékesíté és mindennémű
kellemetességekkel. Az ő alakja magas vala és délceg, karjai
erősek és lábai gyorsak a futásra. Szemei feketék valának és
tsillogók, hogy akire keményen ránézett, megzavarodék az ő
pillantásától, akire pedig rámosolygott velük, az katzagni
kezde örömében. Orcái rózsaszínű pirosak valának, mikép a
fesledező rózsa és hajának fürtei sötétek, valamint a
mindenféle virágoknak illataitól terhes éjszaka. Mozdulatai
gyönyörűségesek voltak és hangjának tsengése oly vala, mint a
mesebeli madárkák éneke. Karjaiban pedig erő lakozék és erős
vala mindennemű fegyvereknek forgatásában. Valaki ővele lónak
nyergében való kópják törésére kiállott volna, avagy kardoknak
összemérésére bátorságoskodott volna, avagy testeknek erejében
birkózásra küsdölődött volna, mindeneknél erősebbnek
találtaték Rodoaldus királfi.
Valamiképpen azonban testnek ékessége pokolbeli ördögnek
praktikája, ha léleknek hasonlatosképpen való tökéletességével
nem forbátoltatik, Istennek szolgájának és mindennemű tudományoknak tökéletességével
tündöklő férfiúnak, ki a gyermeknek zsenge lelkét a hét szabad
művéseteknek fényességével ékesíté. Rodoaldus királfi pedig
olyan hamarsággal vevé magába a tudománynak igéit, amely
bizonnyal kiváltképpen való isteni malasztnak segítségéről tőn
tanúságot. Gyönyörűség volt hallgatni, midőn a Doctrinálét
recitálta, avagy a nagy Aristotelesnek tantételeiről
disputált, még pedig egyenlőképpen való jártassággal a libri
prioresekről és a posterioresekről. Hasonlatosképpen növekedék
napról napra a keresztyén erényekben is és mindennemű
tökéletességben és az Úristen előtt való kedvességben, úgy,
hogy mindezekből előre láttatott, miképpen Boldizsár királnak
méltó utódja és egy keresztény fejedelemnek minden lelki és
testi ékességekkel fényeskedő tűköre lészen.
Tudva van pedig, hogy az Úr meglátogatja csapásaival
azokat, akiket szeret. Valamiképpen tehát az isten-félő Jóbot
különb-különb megpróbáltatásokkal környékezte, azonképpen
megpróbálá a jámbor életű Boldizsár királt is.
Hőskorságra jutván Rodoaldus királfi, feküvék egy néminemű
estvén az ő ágyába és aluvék. Lőn pedig este és reggel és nem
kele föl az ő álmaiból Rodoaldus királfi. Es ismét lőn este és
reggel és ismét nem ébrede Rodoaldus királfi. Ottan aluvék
tsudálatos állhatatossággal három napon és három éjtszakán
egyetlen mozdulást is nem tévén az ő teste. Keltegeté pedig
gyakor sírással és keserűséges kiáltozásokkal és sűrű
könnyeknek hullajtásával az ő édes apja Boldizsár királ, nem
különben nagy szóval való siralommal sirató az ő test szerént
való édes anyja Katherina királasszony. Azonban minden
siránkozás haszontalan valónak találtaték. Méne azért
Boldizsár királ mind ő háza népével harmadik napnak
éjtszakáján Úrnak templomába és nehéz böjtölésnek és szűntelen
imádságokban való virrasztásnak sanyarúságával sanyargatá az ő
testét, ájétatos könyörgésekkel sóhajtozván a Mindenható
Úristenhez az ő egyetlen fiának személyéért.
A kikutathatatlan Gond Viselés meghallgatá emez istenfélő
királnak Úr Krisztus nevében való állhatatos imádságát. Lőn
tehát a negyedik napnak reggelén, hogy kinyitá az ő szemeit
Rodoaldus királfi és fölüle az ő ágyában. Fölöttébb való
örvendezésnek kiáltozásával futa őhozzá Boldizsár királ és
atyai szerelmes szívének gerjedezésével apolá az ő orcáját
jobbról és balról és borítá az ő örvendezésének csókjaival. Az
ő vígassága azonban nagy hamarsággal változék szomorúságra és
az ő szívének örvendezése keserűségnek siránkozására.
Mivelhogy igön nagy Istennek tsudája esék Rodoaldus királfin.
Ó gonosz ördögi praktikáknak fertelmességi! Ó Istentől
eltaszíttatott lelkeknek utálatos ármánykodási! Rodoaldus
királfi az ő tsudálatos alvásának utána elfeledé a nevetést.
Soha többet rózsaszinű mosolygásnak fényessége az ő ajkaira
nem pitymallék és az ő haj! gyönyörűséggel tsillogott szemei
bezárák pilláikat az édesded örvendezésnek súgári előtt. Igen
elkeseredék pedig Boldizsár királ az ő fiának szomorúságának
állandóságán és mondó neki ama napon nagy nehéz sóhajtással:
- Jaj nekem, én szerelmes fiam. Jaj nekem, hogy ilyen keserves
gyásznak szomorúságát kelle látnom. Mert megsötétedett az
vígasságom napjának orcája és nagy fekete felhőnek otsmánysága
árnyékozza az én boldogságomnak ekkoráig fénylő világosságát.
Jaj nekem, mert fiat nemzettem szomorúságra, jaj nekem
boldogtalannak. Mondd azonban, én szerelmes egyetlen fiam, agg
napjaimnak egyedülvaló gyönyörűsége, mondd, én késő örömimnek
gyászra fordult tsillaga, mondd, mi történt véled ama gonosz
eredetű alvásnak tsudálatosságában? Miféle gonosz látományok
törék le jókedvednek édesdeden fakadó bimbójit? Beszélj, én
szeretett Rodoaldusom, hogy legalább hangodnak tsengését
halljam vigasztalásomra, mert fölöttébb szomorú az én szívem.
Felele pedig Rodoaldus királfi az ő édes apjának és az ő
hangjának tsengése olyan vala, mint a fiait sirató fülemilének
siránkozása:
- Szűntesd könnyeidnek hullatását, én szeretett atyám, mert el
akarom neked mondani az én álmomnak tsudálatosságát, kin méltán
mindenek álmélkodhatnak. Sétálék az én álmomban néminemű kertben,
gyönyörűséges virágoknak sokasága közt. Soha még olyan szépséges
kertet nem láttam. Az illatos virágok között tsergedező patakok
ezüstöllének és a fáknak lombjaikban híves szellőnek gyenge
fuvalmai suhogának. Én pedig járék a híves ernyők alatt és meleg
könyvek fakadának szememben. Akkor jöve szembe vélem a kertnek
kavicsos útján egy fekete ruhába öltözködött ember. A szeme
szúros vala, mint a tövis és valamerre méne, hidegség jára
lábainak nyomában. Mikor hozzám ért, megrázkódtam és megborzongott
az én testemnek bőre és szájamban egymáshoz verődtek a fogak. Amaz
ember pedig nyúla ő kezével az én szemeimhöz és az ő kezének
érintése hideg vala, miképpen a halottaké és mind a könyveknek
sokaságát kivevé az ő kezével az én szememből. Azután pedig
eltűnt előlem az az ember. És én ottan állottam még igön
nagyon sokáig és mindfolytonosan csak azt éreztem, hogy
megfagyok és hideg kemény kővé válok. És így aztán lőn, hogy
igön nagyon sokára ébredék az én ágyamon. És érzem erős
bizonyossággal, hogy immár soha többé mosolyogni és nevetni
nem fogok amaz álom óta. És hívni fognak engem minden népek
szomorú királfinak, mert szomorú az én arcom és az én lelkem
és hideg és kemény, mint a kő, mindhalálig.
Így szólott a szegény Rodoaldus királfi és az ő szavaira megint
elkezde sírni Boldizsár királ és Katherina királasszony és
mind az ő háza népe ővele.
És mélységes gyásznak sötétségébe borúla ama naptól mind az
egész Luceria és gyakor sírással siratá az egész ország az ő
szeretett királának szerelmes egy fiát, a szegény Rodoaldus
királfit, mivelhogy nem tudna mosolyogni.
Forgának pedig az egymásnak utána nagy hamarsággal sürgő esztendők,
mindönható Istennek rendölése szerént. Es lőn, hogy nem szünék ő
szomorúsága Boldizsár királnak és Katherina kírálasszonynak,
hanem teljesek maradának panaszolkodással mind napon és éjtszakán
és nem találtaték ő szemöknek előtt vigasztalás ez siralmaknak
völgyében, kin vidulhatnék ő szívük. A harmadik esztendőnek
legutolsó hónapjában jöve azért eléjük az tisztöletreméltó
Martinus mester, az Úr Istennek jámbor szolgája és szóla az ő
urához és királához következendőképpen:
- Szüntesd siralmidnak keserűségét kegyelmes én Uram, mert
nehéz a mi szívünk, minden te hűséges szolgáidnak, hogy így
kell tégedet látnunk hajladozni szörnyőséges fájdalmadnak
terhének alatta. Szüntesd uram siralmadat és láss immár hozzá,
hogy a mennybéli fölöttünk való Gondviselésnek akarattya
szerént végét vessed immár minden te néped nagy keserűségének.
Nosza uram, parancsold a te királi széked elé hangostorkú
hirdető legényeidnek sokaságát és hirdettesd ki mind világ
szerént, hogy ha ki medicináját esmérné a mi közönséges
betegségünknek és Rodoaldus királfit, szerelmes fiadat, mind
népünknek istápját, nekem pedig drágalátos lelkömnek gyermekét
ki tudná kúrálni az ő nyavalájának borzalmasságából, ne
haboznék keresni udvarodat és ne késedelmeskednék megmutatni
tudományát, mert illendő jutalomban és kegyelmességednek
háládatosságában nern fogna hiányt látni. Ne késsél uram,
hanem erősítsd meg szívedet jó reménységre és cseleködjél igaz
tanácsom szerént. Mert nagy az Úr és nem akarja szüntelen
szolgáinak kínlódását, hanem hogy szenvedvén mégjobban Őhozzá
hajolnának és az ő örömük teljes lenne az Úrban.
Ekképpen szól vala Martinus mester és Boldizsár királ megérté,
hogy a böltsesség igéje szólt volna az ő ajkiról. Akképpen
eseleködék azért Boldizsár királ, valamint mondotta volna
Martinus mester, az Úrnak emez istenfélő barát szolgája.
Szerteküldé pedig az ő kikiáltó szolgáit, kik is mind az világ
szerént kikürtölék az ő igéit.
Jöve pedig ama naptól kezdve Boldizsár királ színe elé mindennémű
embereknek sokasága és mindnyájan igérék Rodoaldus királfinak ő
tudományuknak erejével való meggyógyíttatását. Hiába valónak
találtaték pedig minden próbálkozás. Mert üle az ő székén
Rodoaldus királfi és nézé az ő mesterkedéseiket és semmit is meg
nem mozdulának az ő ortzájának halovány vonali. És meg nem
rebbene az ő szemének pillája és föl nem derüle az ő ortzájára a
mosolygásnak pirossága és egy igét is nem szólala Rodoaldus királfi.
Jövének mindenféle orvosdoktorok és különb-különb medicináknak
túdósi és hozának száz meg ezer recipéket és orvosságokat és
coctumokat és extraktumokat és essentiákat és lictáriumokat és
elixireket és liquidumokat és mindennémű medicinákat, kiknek
csak neveiknek följegyzésekre is fölös paginákra volna
szükség. És nem gyógyula tőlük Rodoaldus királfi.
Es jövének más férjfiaknak és asszonyoknak sokaságai, akik is
azt mondották volna, hogy ismernék az erdei és mezei füveknek
erőit. És hozának mindennemű herbákat és italokat és
kenőcsöket, édeseket és keserűeket és savanyúakat és
fanyarokat és tsípőseket, meginni valókat és mosakodásra
valókat. Csak nem akara meggyógyulni Rodoaldus királfi.
Jövének pedig mások is, számolhatatlan sokaságú javasok és
vajákosok és ráolvasók és mindenféle titkos tudományoknak
tudói. És mormogónak az szögény királfi előtt és imádkozónak
és énekölének és muzsikállának és táncolának és ugrálának és
füstölének és kapkodának és különb-különb jeleket írának
levegőbe és földre és tűzbe és vízbe és füstbe és a betegnek
artzának előtte, kézzel és lábbal és bottal és füstölővel és
dobbal és síppal és mindenféle szerszámoknak
teméntelenségével. Mindhiába pedig nem tágíta Rodoaldus
királfitól az ő nyavalája.
Legeslegutoljára jöve messze Arabus országból a nagy és
tsudálatos tudományú Alphorabius belts, akinek fölöttébb való
híre-neve mind az világon élő emberek előtt esméretes vala.
Tizönkét rabszolga jára eme nagytudományú és tekéletes hirű
férfiú színe előtt, a tizenharmadik pediglen hosszú fekete
talárissának végét hordozó és az ő tudós könyveit és írásait
háromszáz szekér vivé utána, valahová csak méne. Szakálla fehér
vala, mint a hó és hosszú és süvege és orra és újjai hegyesek
és hosszúak. Három falut követel vala Boldizsár királtól,
hamiért megtekéntse Rodoaldus királfit. Kit örvendező szívvel
bocsáta néki a szögény szorongó királ az ő szerelmes fiának
közel gyógyulását remélvén. Akkor beméne Rodoaldus királfihoz
a nagy böltsességú Alphorabius és néze erősen a királfinak meg
nem rebbenő szemében és sarkán megfordula és kiméne és
kinyilatkoztatá, hogy a királfi a gonosz léleknek esett volna
hatalmába, kin emberi böltsesség immáron nem segíthetne. És
méne Alphorabius belts az ő három kapott falujába.
Boldizsár királ pedig újólag való keserves panaszolkodásba
kezde és nem szűnék többé sűrű könnyhullatásának
záporesőjétől Katherina királasszony. És úgy hervadozának
osztán mind a ketten ez istenfélő megnyomoróllott királi öregek
a szüntelen való siralomnak miatta. És gyász fekete posztóval
vonatá be Boldizsár királ mind ő királi házát, mivelhogy
fekete gyászra fordúlt volna az ő életének napja.
Lőn pedig a reménység nélkül való siránkozásnak ama
napjaiban, hogy egy szegény jobbágy renden való tisztös vén
asszonyszemély jöve a királnak színe elé és szóla ekképpen:
- Mely igön megszomorodott a te szíved, fölséges királ urunk!
Mely fölöttébb való keménységgel látogatott téged a
magasságbéli Úr Isten! Szomorú a te néped és gyászol a te
országod, mert siralomra hanyatlék a mi jövendőnknek
reménysége és haj betegségre nyomoróllott a mi reménységünknek
erős bizodalmú istápja. Mert bizony meglátogatja az Úristen
az ő hűséges szolgáit és bizony súlyos tsapásokkal próbállja
az kiket szeret. Bízzál azért uram, mert nem vég nélkül való a
te fájdalmad és úgy lehet, közel vagyon immár szabadulásod a
te szomorúságodnak kegyetlen voltától. Légy azért bizodalommal
én jó uram, királom és hallgasd meg a te öreg szolgálódnak szavát.
Nem messze a te királi városodnak azon kapujától, amelyik
Fekete Kapunak neveztetik, te is tudod fölséges királom,
kezdődik ama nagy rengeteg erdő, akit a mi apáink régi időktől
óta Nagy Rengetegnek mondának. Ebben az erdőben, annak is a
szélétül egy félnapi járásra, a Zuhogó Pataknak a partján, egy
nagy kopár hegyes sziklának a barlangjában lakik a szentéletű
Sulpicius remete. Régi tiszteletes időknek belts Istennek
szolgáiknak mása ez nagy szent ember. Kora hajnal virradásának
hórájától napestiglen ő térdein imáz ez jámbor agg ember,
elméllvén ő szívében a Mindenható Istennek tsudálatosságait és
nem szűnvén gyakor sóhajtásokkal és könnyhullatásokkal
könyörgeni Urunk keserves feszületjének lábánál. Messzi
földről való emberek mindszüntelen járnak ő tsudájára, mind ő
bajaikban és tsalódásaikban tanálcsát igön kérvén. Kiknek
jámbor igéknek böltsességeivel mindenkor idvösen felel az
szent agg Sulpicius remete és mindvalamennyi tanálcsa jónak és
idvösségösnek találtaték nékie, valakihöz szól vala. Szegény
kénlódó betegeknek is már fölös számát újból való fürge
egésségnek vígasságára deríté. Ez tulajdon két szememmel
láttam, miképpen egy szegény vak öreg embernek szemének
világát visszaadá, nemkülönben egy sánta vén koldus ember két
lábát meggyógyítá, valamint egy földre görbődött
asszonyszemélynek ő hátát megegyenesejté. Hasonlatosképpen az
mi szomszédunkban lakozó becsületes varga mester embernek
leányát az őtet megszállott gonosz lélektől szabadétá. Sőt
negyednapos halottakat kétszer immáron Úr Krisztusnak nevében
való kezének tapintásával ez földi életbe visszaszólíta.
Ilyetén tsudállatos kegyelmeknek ajándékival szereté Úr Isten
ezen jámbor neki szolgálló agg embert. Kérlek azért Uram és
királom, emelkedjék te szíved Istennek bizony immár
véghetetlen kegyelmességében vettetett bizalomra és ne késsél
segítségért ez szent remetéhez folyamni. Mert megsegélli az Úr
Isten, mind az kik Ő nevében bizakodnak.
Ekképpen szála azon tisztes agg jobbágyi asszony és nem veté
meg az ő igéit Boldizsár királ. Felelé azért szóval az
asszonynak:
- Bizony hittel hiszem immáron, hogy végére jutottam az én
szívem kínjának. Mert megkönyörül az én Uram Istenem az ő hív
szolgájának keserűségén. Jó beszédet beszéltél leányom és én
el akarok menni az szent Sulpicius remetéhez. Mert nem méltó,
hogy Istennek emez tiszteletreméltó szolgája jöjjön énhozzám
méltatlanhoz és ő színének szemléllésére vaj érdemetlenhez.
Hanem mind én házamnépével fölkerekedem és járulok az jámbor
agg férfiú barlangjához és közbenjárásáért alázatos
esedezéssel futamodom. Úr van én velem ez utamon és az én
bizodalmam igön erős Idvezejtő Krisztus Úrban.
És lőn, hogy fölkele Boldizsár királ még azon órában és méne
mind ő udvarló szolgáival az Nagy Rengeteg Erdőbe az Zuhogó
Pataknak partjához szent Sulpicius remetének színe elé. Az
szent remete már merszéről látá közelgeni az királt és az ő
népét és járula az királ elé és fölemelvén ő jobbik karát,
mondá:
- Idvözlégy Boldizsár királ ez Nagy Rengeteg Erdőben.
Idvözlégy Uram alázatossággal, mert Úr Istennek akarattyával
jársz.
Akkoron Boldizsár királ járula az remetének színe elébe és
térdére esék az ő orcája előtt és csókoló ajakával annak jóg
kezét. Szent Sulpicius remete pedig nagyon igön öreg vala és
az ő szakálla fehér vala, mint az télen pelyhedző hónak
pöhöléi és ére mind derekáiglan. Kemény testét erdőben való
állatoknak bőrei takarák és az ő balog kezében nagy görtsös
botot viszen vala. Mondá pedig Boldizsár királ az remetének:
- Istennek embere, jövel és könnyebbítsd meg az én fiamat!
A remete szemébe néze Boldizsár királnak és semmit nem felele.
Szóla akkoron másodszor is az királ:
- Istennek embere, jövel és tedd, hogy az én fiam megint
tudjon mosolyogni!
Szent Sulpicius remete lehajtá fejét és megmarada az ő
hallgatásában. Szóla azért harmadikul az jámbor vén királ:
- Istennek szolgája, kényszerítelek téged Úr Krisztusnak
nevében, gyógyítsd meg az én fiamat!
Akkor szent Sulpicius remete szemléle az magas égre és
felelé Boldizsár királnak:
- Úrnak nevében elmegyek és meggyógyétom a te fiadat.
És elindulának és jutának a fővárasba királ úrnak házába. És
lőn estve. Ottan a királ vezeté szent Sulpicius remetét
Rodoaldus királfihoz. Ki is megtekintvén a királfinak
személyét, imádkozék fölötte és szóla Boldizsár királhoz:
- Feküdjünk és várjuk meg matutinumnak Lőn pedig, hogy a következő napnak hajnalában méne szent
Sulpicus remete Rodoaldus kírálfinak házába és érinté az ő
homlokát. És fölkele álmából a királfi. Boldizsár királ pedig
és az ő háza népe aluvának. Akkor szent Sulpicius remete fogá
a szomorú királfinak kezét és kivezeté a királi házból. Vala
pedig igön korán üdő és szunnyadoza még a váras. És méne és
vivé a királfit ki a várasból. Mikor pedig a várasnak széllére
értek volna, beméne a remete egy kicsinyded házikóba és hoza
onnan az királfinak hitván köntöst, aminőt a szegén jobbágyok
fiai viselnének. És parancsolá néki levetkőznie fényességes
királi öltözetét és öveznie testére ez hitván jobbágyi
köntöst. Rodoaldus királfi úgy is cselekvék. Akkor ismét
megfogó az ő kezét szent Sulpicius remete és menének
mindaddiglan, mikoron jutának egy nagy várasba. A nap már
magosan jára az égen és közel vala immár délebéd órája.
Menének tehát az piarc térre. Rodoaldus királfit pedig senki
nem esméré az hitván köntösnek miatta. Akkor ott hagyá őtet
szent Sulpicius remete az piarcon állani, ő pedig méne
szentegyházba és imádá Istent.
Rodoaldus királfi marada az nyüzsgő népeknek közötte, kiket sokáig
nézegete kévántsisággal. Lőn pedig délebédnek üdeje és haza menének
az emberek, tsak egy ember marada az piarcon. Ennek pedig csak egy
lába vala és testét rongyok burkolák és a földnek porában üle.
Mikor pedig arra méne valaki, kinyújtá az ő kezét és Úr Krisztusnak
nevében elemozsinát - Az én nevem Jósef és én vitéz katona voltam és huszonnyoltz
tsatában hartzoltam ama híres nevezetes Blasius királnak
leventéi között, mígnem Varda várasának strumlatásakor Mondá ekkor Rodoaldus királfi:
- Mi az, hogy koldus és miért nyújtod ki kezeidet az
általmenőknek elébe?
Felelé neki a féllábú ember:
- Tréfálsz velem, avagy igön tapasztalatlan ifjúnak köll
lenned, hogy ezt kérdezed éntőlem. Koldúsnak mondatik olyan
ember, aki kegyes embereknek jámbor elemozsinájából él és én
koldus vagyok, mert nem tudok dolgozni, mivelhogy csak egy
lábam vagyon.
Mondá Rodoaldus királfi:
- Minek kell dolgozni?
Felelé a szegény koldus ember:
- Az Isten dologra teremtette az embereket. És aki nem
dolgozik, annak nincs mit enni, hanemha nem tud dolgozni és
akkor szükség koldulnia.
Kérdé megint a királfi:
- Vajon mindenki dolgozik-e, akinek két lába vagyon?
Felelé neki e féllábú Jósef:
- Vannak gazdag emberek, akiknek nem kell dolgozniuk. A
királok sem dolgoznak. Az urak sem dolgoznak. A szegény
emberek dolgoznak.
Kérdé Rodoaldus királfi:
- Vajon a lovagok és vitéz harcosok dolgoznak-e?
Felelé a királfinak azon ember:
- Ők nem dolgoznak, hanem védelmezik azokat, akik dolgoznak.
Sokszor pedig elveszik a szegény emberektől azt is, amijük
van.
Ismét Rodoaldus királfi:
- Hát a papok és barátok és remeték dolgoznak-e?
Mondá neki az öreg koldus ember:
- Azok imádkoznak az emberekért és az Úr Istentől malasztot
nyernek az embereknek. Ők az Istennek dolgát dolgozzák és a
léleknek dolgát.
Ujra mondá a királfi:
- Vajon mindannak, aki dolgozik, vagyon-é ennivalója?
Felelé a féllábú ember:
- Vannak nagyon szegények, akik mindig dolgoznak és mégis
éhezniök kell nekik és a feleségüknek és a fiaiknak és a
leányaiknak.
Fölöttébb elszomorodék ezeken Rodoaldus királfi az ő szívében.
Azonban jöve az piarcra nagy sereg gyermek és kezdék csúfolni
az öreg Jósefet és kezdék kiabálni: féllábú! és sánta ördög!
és kezdék az porból fölszedett kavitsokkal hajigálni.
Fölgerjede akkor Rodoaldus királfi és kiálta az kölkökre:
- Vajon nem szégyenlitek-é magatokat, hitvány fiúk, hogy ezen
jámbor öreg embert szidalmazzátok? Nem látjátok-e, hogy
nyomorék és a kegyes embereknek ajándékiból él? Menjetek
tovább és tiszteljétek az agg hajakat!
Azok pedig neveték a királfi beszédét és nem szűnének az
otsmány szidalmaktól és köveknek dobálásától. Akkor haragra
kele Rodoaldus királfi és ellenükbe rohana. Történék pedig,
hogy elkergeté őket, azonban kétszer kővel találák az ő
homlokát, kiből vérnek tseppjei kezdének szivárogni. De
Rodoaldus királfinak nem fájtak az ő sebei és úgy aztán
győzedelemmel tére vissza az öreg emberhez. Mondá pedig a
féllábú vén koldus:
- Az Úr Isten fizessen meg neked a te jóságodért,
mivelhogy megszabadítottál engem az én bántalmazóimtól. Te jó
vagy és bátor és az Úr nem hagy téged jutalom nélkül!
lgy szóla az öreg koldus és örüle az ő szívében Rodoaldus
királfi az ő igéinek. A koldus ember pedig megosztá vele az ő
kenyerét és Rodoaldus királfi evék a koldussal. És úgy aztán
beszéllének még sokáig, mígnem szent Sulpicius remete eljöve
és elvivé magával Rodoaldus királfit. Kérdé pedig tőle az
úton, hogy mit tanult volna ez napon. Felelé a királfi:
- Hogy olyan emberek is volnának, akik dolgoznak és mégis
éhséget szenvednek. És olyanok is, akik nem tudnak dolgozni és
másoknak adományaikból élnek. És sokan bántják őket.
És Rodoaldus királfinak a szemében egy kicsinded picinyke
könyv vala. Kérdé pedig a remete, hogy mit tett volna ez
napon. Akkor elmeséllé a királfi, miképpen elkergette volna a
féllábú embernek bántalmazóit és miképpen hálálkodott volna a
féllábú ember. És az ő szemei fénylenek vala az örömtől.
Úgy aztán, mire estve lőn, eljutának a fő várasba, a királnak
házába. És nyugodni térének.
Másod napon azonképpen hajnalnak virradatakor méne az szent
Sulpicius Rodoaldus királfiért és vivé őtet az alvó várasnak
tsendességében az váras kívül és erdőnek ösvényein és mezőknek
dőlőiken által amaz várasba, azkiben a féllábú koldus ember
lakozék, jutának oda tertia hórának üdején. Kin mostan
keresztül lépködvén jövének a temető kertnek portájaiglan.
Ott ismég megfogá az szent Sulpicius remete Rodoaldus
királfinak kezét és vezeté őtet temető kertnek belébe és
állítá őtet néminemű újdon megásott sír veremnek fölébe. Aztán
egyedül az veremnél ottan bocsátá és méne Úrnak egyházában
Isten Krisztust imádni.
Tehát Rodoaldus királfi marada sír vermeknek közepében maga egyedül.
Ottan sokáig nézegeté emberi tagoknak sokaságát elrejteztető
hantoknak szürkeségeket és hánytorgatá szívében, miképpen furtsaságos
volna halandó embernek élete, ki haj szálnak keskenségén függene
és mely nagy hatalma volna ez veremnek, mivelhogy mind ahhoz járók
volnánk. Ekképpen elmélle ő szívében Rodoaldus királfi és azon
közben megmarada az ő ortzájának mozdulatlanságában és az ő
szívének keménségében.
Azonban lárma zörej támada a temetőnek portája felől és igön
keservetes rívásnak hangos zokogása. Látá pedig Rodoaldus
királfi miképpen siránkozó embereknek kevés száma immáron egy
elköltözött halandó embernek késérte volna koporsóját az
nyugodalomnak temetőjéhön. Az koporsónak mögötte egy kicsinded
nevendék leánka lépe, ki is keserves siralminak
könnyhullatásival áztató az koporsót. Kit letevének a földre
az kik cepelik vala és a pap Istennek szolgája megállván az
halott embernek ő feje felől ekképpen szóla mind az ottan
valókhoz:
- Látjátok feleim szemetekkel, mik vagyunk. Bizon por és hamu
vagyunk. Mennyi malasztban terömté Úr Isten mi ősünket Ádámot!
És adta vala neki paradisomot házává. És mind paradisomban
való gyümöltsöktűl monda neki élnie. Azonban tiltá őt egy fa
gyümöltsétűl, de mondá néki mért abbul nem ennék. Bizon az ki
napon ejéndöl az gyümöltstűl, halálnak halálával halsz. Hallá
holtát terömtő lstentűl, de feledé. Engede ördöng intetének és
evék az tiltott gyümöltstűl. És az gyümöltsben halált evék. És
az gyümöltsnek oly keserű vala íze, hogy torkát megszakasztja
vala. Nem tsak magának, de mind ő fajának halált evék.
Haraguvék Isten és veté őt ez munkás világba és lőn halálnak
és pokolnak fészke. És mind ő nemének. Kik azok? Mi vagyunk,
ahogy ti is látjátok szemetekkel. Bizon egy ember sem múlhatja
ez vermöt. Bizon mind ahhoz járók vagyunk. Imággyuk Urunk
Isten kegyelmét ez lélekért, hogy jorgasson őneki és
kegyiggyen botsássa mind ő bűnét. És imággyuk szent asszon
Máriát és boldog Michael arkangyalt és mind angyalokat, hogy
imággyanak érette. És imággyuk szent Péter urat, kinek adatott
hatalom óldani és kötnie, hogy ólgya mind ő bűnét. És imággyuk
mint szentöket, hogy legyenek néki segéd Urunk szeme előtt, hogy
Isten ő imádságuk miá bocsássa ő bűnét és szabadétsa őt ördöng
üldetitűl és pokol kínzatjátul és vezesse őt paradisom
nyugalmába és aggyon néki mönnyországba útat és mind jóban
részt. És kiáltsátok Urunkhoz hármul: Kyrie eleison!
Ezenképpen ez Istennek szolgája ő igéit szólaltatá. Annakutána
halott el temettetésinek cerimoniái végeztetének és úgy osztán
bocsáttaték ama koporsó sír veremnek kebölébe. Menének azonban
mind az pap és emberek az temető kívül és marada ottan
kicsinded nevendék leánka maga egyedül valóságban a verömnek
fölötte. És borula a leánka azonnajt földre és ő testének
személyével fedé az vermet. Siránkozik vala ezenközben nagy
fenszóval és könnyhullatásokkal és el-elcsuklik vala az ő
zokogásának siralmiban.
Rodoaldus királfi pedig méne az sír verösnhöz közelébb és nézé
tsudálkodással a leárazónak siránkozásának állhatatosságát. És
gondoló az ő szívében Rodoaldus királfi
- Ímé minő keservetes kétségbeesett zokogással ez szögény egy
ügyű leánka siratja ez veremön ő test szerént való édes
anyjának holtát. Mert kinek testi maradékát rejteztethetné
ezen gyászos fekete koporsó, hanemha az ő éldes anyjáét? És
kinek szomorú elhúnytát sirathatná ez szegén gyermek ekképpen
szüntelen való könyveinek hullásával és kinek sírjának hantit
áztatná ő siralmának vizével, hanem az édes anyjának vermét? Ó
mely nagy bizon az ember szívének szerelme és mely igen nagy
keservetes egymást nagyon igön szerető jó lelkeknek gyászos
egymástól szakíttatása! Ó valóban szomorú halandó embernek
élete, az kit bár melly percenetben halálnak ő szellete elfú.
Ó mely igen hitván élet! Ó mely igön nagyon gyámoltalan
szeretet, az kinek végét szakétja szíveknek kihűlte! Jaj
azért az halandó embernek, mert eljön a halálnak órája! Jaj
szegén hitván mi fejünknek és százszor is jaj minékünkl
Ekkor úgy tetszék Rodoaldus kírálfinak, hogy joháznék siralma
az leánzónak. Lépe tehát Rodoaldus királfi közelb az
leánzóhoz és szála az leánzóhon:
- Te ki vagy és miért rísz?
A szegén kicsiny leánka föltekénte az emberre, az ki
megszólítja vala őtet és felelé sűrű könyveinek hullásával:
- Akárki légy is, idegen ember, aki tanúja vagy siralmamnak és
akár honnan jössz is ez világnak tájiról, mostan a földnek
legbóldogtalanb és legszerentsétlenb teremtését magad szemével
látod. Mert íme ezen sír hantnak alatta feküszik immáron fel
költhetetlen aluvásban az én test szerént való édös anyám, az
ki engömet ez világra szüle és tulajdon testének tejével
emlete és kezének munkájával és véres ő verejtékinek
hullatásával növele és táplála. Mivelhogy szeret vala, mint
tulajdon gyermekét és az én édös apám régön elköltözék még
esztelen kis gyermetske üdőmkor. Úgy él vala az én anyám
keserves kénban és nehézséges munkában és az ő leányának
szerelmiben. És íme minap gonosz nyavalának ocsmánsága jöve
őrája és itt nyugoszik örökre immár és elhagy vala engömet
szegény együgyű leányát gyámoltalan magamra az világon! Jaj
nékem, jaj, jaj, jaj!
És a leányzó újra a sírra borúla és nem vala mód az ő
keserűségében és nem vala pihenése az ő szeme könyveinek.
Megesék pedig Rodoaldus királfinak szíve a szegény árva
gyermek szomorúságán és elgondolá az ő szívében, mely igön
nagy volna az leánnak búbánata és mely igön bajjal az
elviselhető volna. És mondá magában:
- Bizon nagy szomorúság és nagy rossz a halál, ki nem is más
okért emberre küldetik, hanem az bűnnek miatta, miképpen imént
Istennek szolgája prédikállotta volna. Mivelhogy a bűnnek
sóldja a halál és az Úr Istennek bűnért büntetése. És azért
nem is kerülheti egy sem is el a halálnak sorsát. Én lám
királfi hertzeg vagyok és országon egykor királképpen úr
leendek és arany korona leszen én fejemben és bibor palástnak
ékessége vállamon és fogok ülni Luceria ország trónus székiben
és itélni az embereket. És ha mondom egynek: jőjj ide, eljön, és ha
mondom másnak: menj oda, elmegyen. Demaga És elkezde sírni ezen ő gondolatánál Rodoaldus királfi és igön
siratá az gyermeket és anyját és az ő maga édes anyját
Katerina királasszonyt és az ő test szerént való tulajdon édes
apját Boldizsár királt és önnön magát és mind valamennyi
halandó embereket, mivelhogy mindeneknek köz sorsa vólna az
halál. És úgy sírának ketten e sír veremnek fölötte sok üdőig.
Mondó pedig a leány, mikor esmég joházni kezde:
- Mi lesz most már én belőlem hitván együgyű gyermekből? Ki
ad nekem ennem, ha éhes lészek? Ki ad innom, ha szoméhos
lészek? Ki ruház immár, ha megvesz az Istennek hidege? Ki
fogad be engem gyámoltalant és ki ad énnékem tsókot anyámnak
helyette? Jaj, jaj énnékem, jaj az árva gyermeknek!
Rodoaldus királfi letörlé az ő könyveit és felelé a
leányzónak:
- Ne sírj immár, jó leányzó és légy bizodalommal. Mert nem
hagyja el az Úr Isten az árvát és gondja van néki a szegényre
és gyámoltalanra. Íme én vagyok Rodoaldus királfi, fia
Boldizsár királnak ez ország királ urának és Katerina
királasszonnak, ő hitves királné asszony feleségének. Es én
bizony tégödet elviszlek magammal az én királi apámnak házába
és az én anyám lészen neked anyád a te anyád helyett és az én
apám lészen neked apád a te apád helyett és én leszek neked
testvéred és az mi házunk a te házad, Isten engem úgy segéllen
és ő szent Evangyéliomi!
Így beszélt Rodoaldus királfi és vigasztalódék a leányzó. Kevés
percek múlva azomban kezdének ismég az ő könyvei elő törni és
kezde újból siránkozni és nagy fennszóval az ő édes anyjának holtát
panaszlani. Rodoaldus királfi pedig kezde beszéleni az ő fülébe
Úr Krisztusnak tsudállatos kegyességiről és keservességes
kínszenvedésiről és haláláról és dütsőséges halottaiból
támadatáról és miképpen mindenek föltámadnak örök életre
bírságnap és bémennek az kik jót cseleködtek volna, az örök
bóldogságra és az kik gonoszat cseleködtek vólna, taszíttatnak
örök tűzre gehennára az ki készítteték ördöngnek és ő
angyelinek. És mely nagy volna bóldog lelkeknek dütsősségek és
miképpen ottan möny országban az kik egymást földön
szeretettel szerették volna, találkoznának. Úgy aztán joházék
az leányzó és sokára oztán kezde mosolyogni Rodoaldus
királfira és az ő mosolygása oly vala, miképpen az szivárvány
Isten békességének jele égen az esőnek utána.
És akkor kezde mosolyogni Rodoaldus királfi és az ő mosolygása
oly vala, miképpen a szépséges hajnalnak hosszú éjtszaka után
égre hasadása.
Jöve pedig szent Sulpicius remete és vivé magával Rodoaldus
királfit. Rodoaldus királfi pedig fogá az leánzónak jobb kezét
és vezeté őtet Boldizsár királhoz és Katerina királasszonhoz
és átadá őnekik. És nyugonni térének.
Harmad napnak virradatakor ismég jöve szent Sulpicius remete
Rodoaldus királfiért és vivé őt kezénél fogván körösztül az
várason és ismég ada rá hitván köntöst és vivé őtet Úrnak
Egyházába. Ottan megálla hátul templomnak kapuja mellett
néminemű kisded szúgban és parancsolá az királfit ottan állva
megmaradni azon helyt. Szent Sulpicius remete pedig méne fő
oltárig és leborulva imádá Istent és az titokzatos szent
Sakramentomot.
Vala pedig az nap Vasárnap Úrnak Napja. És jövének sorban az
emberek Szent Missére a szentegyházba és megtölt vélük az
templom. Rodoaldus királfi pedig álla vala a kapuhoz közel a
kisded félre eső szúgban és nézé az sorra érkező embereket.
Lőn pedig, hogy nagy Istennek tsudája esék Rodoaldus királfin.
Szálla őreá Úrnak Szent Lelke és megnyilának az ő szemei. És láta az
embereknek ő fejek felett lebegni titokzatos lelkeknek sokaságát.
Minden embernek pedig két lélek lebeg vala a feje fölött. Az egyik
gyönyörűséges szépséges és fényességes ruhákba öltözött angyel vala,
a más pedig otsmány fertelmes ördöngnek utálatossága. És ezön
két lelkek hartzolának egymással minden embernek lelkének
birtokáért. És mind ezt látni adaték Rodoaldus királfinak.
Láta pedig egy fényességes ruhákban tsillogó nagy úr embert
ülni templomnak szentélyében fő oltárhoz legközelb bársonyos
mennyezetes székben. És látá ő fejének fölötte lelkeknek
közdőlődését az ő gondolatinak folyása szerént. Rút fertelmes
vigyorgással harcola pokolbeli ördöng és tépdesé kegyetlenül
szegény angyelnak ő szárnyait. A mennybéli szent angyel pedig
szomorú vala és az ő szemeiben könny tsöppöknek sokasága
fénylék. Végtére elkergeté otsmány ördöng az mennybéli lelket,
az ki keserves sírással szálla ő megtépdesett szárnyain
mennyeknek országába Úrnak orcája elé. És lőn az egész
szentegyházban nagy angyeloknak sírása és betölté a templomot
az ő siralmuknak keserűsége, hogy íme mostan is egy Istentől
örökké való bóldogságnak dütsősségére terömtetött lélek
pocolbeli ördöngnek esék kezére. Azon gonosz lelkek pedig
otsmányon vigyorgónak és kiáltozónak mind az egész templomban.
És tsak maga hallá az ő szavokat Rodoaldus királfi.
Rodoaldus királfi pedig sóhajta és elméllék az ő szívében
bűnnek gonoszságáról és fertelmes rútságáról és pokolbeli
gonosz lelkeknek rettenetes késértő kegyetlenségiről. Es látá
és mondá magában és elhivé és tudá és igön látá, miképpen nem
volna olyan rossz dolog más a földön, mint véteknek undoksága
és miképpen nem is volna rossz más a világon hanem ha a bűn.
Szegénységet elemozsina, könyörületesség és istenfélő türelem
gyógyítja, úgy gondolkodék magában, és halálban Krisztus Úrnak
igéje vigasztal és fel támadatnak bizony reménysége. Azonban
ha ki bűnökben él és bűnökbe holtát találja, nem volna
medicína, ki baját gyógyítaná, sem ez, sem más világon és ki
örök kárhozattól lelkét mentené. És mondá ő szívében Rodoaldus
királfi:
- Jaj a bűnnek, százszor jaj, mert nincsen gonosz őkívüle!
És jaj a bűnösöknek hakik penetöncét nem tartanak, mert
mindnyájan hasollóképpen elvesznek és övéké az kárhozat és az
örök tűz, ahol lészen jajgatás és fogaknak tsikorgatása
mindörökké!
Így kiálta az ő szívében Rodoaldus királfi és fakada nagy
keserves sírásra. Nagy könyveknek tsöppei hullának az ő
szeméből és líra keservesen fenszóval és nemtsak az ő szeme és
orcája síra, hanem mind fenékig síra az ő lelke is. És úgy
siránkozék ottan mind Mise kezdetéig és meleg jó vala az ő
szívében.
Jöve pedig Communiónak üdeje és járulónak sok körösztyén hívek
Úrnak oltárához és vevék az Ő Üdvözétő Jézusokat ajkokra és
szívekbe. És örvendezének az ő angyelik és éneklék hangos
szóval: >>Szent, szent, szent a seregeknek Ura Istene. Áldott
a Bárány, az ki elveszi a világnak ő bűneit. Áldott az ki
Úrnak nevében jő. Hozsanna a magasságban!<< Ezenképpen
éneklének azon tiszta lelkek és elfutának mind valamennyi
undok gonosz lelkek mind a templomból és foltokat fertelmesen
vitsorgatva szállának pokolbeli Belzebúb királokhoz.
Rodoaldus királfi pedig látá angyeloknak örömeket és hallá ő
énekeknek zengedezéseket és megkönnyebbüle az ő szíve. Megnyitá
azért az ő ajakát és fennszóval éneklé Úrnak sóltárát mennybéli
angyeloknak karaival egyetemben. És gondolá ő magában:
- Ó mely nagy öröm Úrnak énekleni! Ó mely bóldogság állani Ő
tsarnokinak tornácában és az Ő szent egyházának pitvarában! Ó
mely szépek a Te tsarnokid Uram, mely gyönyörűséges a Te
házad! Örvendez már eztán az én szívem, amikor mondják nekem:
Az Úrnak házába megyünk! Ó mely fényességes a tiszta
szívűeknek gyülekezetek, ó mely kedves az Úrnak az
ártatlanoknak sokasága. Akiknek egyenes úton járnak ő lábaik
és az egyházban áldják az Urat. Énekeljetek az Úrnak igazak,
áldjátok az Urat minden ő szenti. Magasztaljátok az ő nevét
papok és hívek, ditsérjétek őt örvendezéssel. Mert szent az Úr
és felmagasztaltatott az Ő Neve mindenek fölött. Éneköljünk
mindenkor Őneki, mert idvességes az ének az Ő színe előtt.
Ó mely nagy öröm énekleni az Úrnak! Mely fölötte igen nagy
bóldogság áldani az Ő Nevét!
Igy énekle Rodoaldus királfi. És az ő szemei ragyogtak az
örömtől és az ő ortzái olyanok valának, miképpen a hajnalnak
órájában kinyillott piros rózsának ő szirmai. És énekelt az ő
lelke és ujjongott az ő szíve és úgy érezte, hogy nem akarna
elférni immár az ő mellében.
És lőn vége az Missének és jöve szent Sulpicius remete és fogá
az ő kezén Rodoaldus királfit és vívé az ő édes apjának
házához. És vala délebéd ideje és fényes nap ragyoga az égen
királ úrnak házának fölötte. Boldizsár királ pedig látá
messzéről az ő fiának érkeztét és futa elébe Katerina
királasszonnyal egyetemben.
Akkor Rodoaldus királfi szalada az ő édes apjához és az ő test
szerént való édes anyjához és ugrék az ő nyakokba és síra és
katzaga egyetemben és tsókolá az ő királi arcokat. És mondá
Boldizsár királ:
- Siessenek az én hirdető legényeim és kéátsák mind
országszerte, hogy ünnep légyen ez nap mind Lucériában,
mivelhogy meggyógyula az én fiam!
A kikiáltó szolgák vevék ő szerszámikat és menének és úgy
cselekvének, valamiképpen rendölé nekik Boldizsár királ.
És ünnep vala az nap mind Luceria országban.
Szent Sulpicius remete pedig vevé kezébe az ő götsörtös botját
és méne a Nagy Rengeteg Erdőbe a Zuhogó Pataknak partjára, az
ő barlangjába és leborúla Úr Krisztusnak keserves feszületinek
lábánál és imádá Istent az ő szívében.
Az ki ezöket írta, egy Áve Máriát kér.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VlI.
VIII.
IX.
X.
dugo@szepi.hu